משוחחים בדרך להצלחה: כך תצרו בבית הספר את שבוע הדיאלוג

כילדה, למרות שהיו לי לקויות למידה שונות, מעולם לא הרגשתי לא מספיק טובה. איכשהו, המורים שלי הצליחו לגרום לי להרגיש שווה. המפתח היה יחסים. בבית חינוך א.ד גורדון, שבו למדתי, קראנו למורים בשמם הפרטי, היה לנו קשר חם איתם ותמיד הרגשתי שהם מעריכים אותי כאדם, סומכים עליי, נותנים לי אחריות וכן, שלמילה שלי יש משקל. […]

הרדיו ההיברידי: כך תצרו פודקאסט עם תלמידיכם ב-10 שלבים פשוטים

"הבנות היו כל הזמן מציקות לי", "לא היה אף אחד שיבוא ליום ההולדת שלי", "הייתי חוזרת עם סימנים כחולים ולא אומרת להורים שום דבר". זה התחיל משיחה בכיתה יא' על נושאים חברתיים, כשפתאום עלו עוד ועוד סיפורים. מתברר שלא מעט תלמידים בכיתה עברו חרם וסוגים שונים של נידוי חברתי. החלטנו יחד שהגיע הזמן לעשות עם […]

לומדים ללמוד בחוץ: 4 אפשרויות לשיעור מעשיר במרחב ירוק

היו אלה ימי סוף החורף בשנת הלימודים הקודמת. כולנו התחלנו להתרגש לכבוד האביב, שתמיד מדגדג לנו בקצות הרגליים, האף והחיוך וקורא לנו לצאת מן הפנים אל החוץ. לא הספקנו לומר "תראו, הנה יוצאת השמש" ונדמה היה שכל העולם סגר שעריו בפנינו וחצץ בינינו לבין האביב, הטבע והאנשים האחרים. מגיפה. התעצמנו מאז, צמחנו, יזמנו, למדנו, שינינו, […]

עונת הנשירה החלה: הושיטו יד לתלמידיכם, רגע לפני שהם פורשים

הסתיו כבר כאן והשלכת איננה רק מנת חלקם של האילנות. זה כבר לא חדש ולא מפתיע: משבר הקורונה מוביל לנשירה סמויה וגלויה של עוד ועוד תלמידות ותלמידים מכל הגילאים, האזורים וסוגי האוכלוסיות. כחלק ממציאות זו, בה כלל התלמידים נכללים בספקטרום ההתרחקות, הנשירה והניתוק, נראה כי אנשי החינוך כולם צריכים לפעול כעת בתחום היישוג (ריצ'ינג אאוט), המוכר כתחום […]

המורה האיטי: ההוראה של העתיד עוברת לקצב חדש

"אבל לא עשיתי כלום. זה הכל הוא, התלמיד, זה שלו", אם יוצא לכם להגיד את המשפט הזה, כנראה שאתם מורים שעושים בדיוק-בדיוק את מה שצריך לעשות כדי להיות מורה טוב – להצטמצם. מורה טוב יודע איפה לא לעשות, איך לאפשר לתלמיד להיות ואיך לא להפריע לו ללמוד ולהתפתח. כמורה, לדעת איפה לעשות ואיפה לא, זוהי […]

ללמוד בעולם האמיתי: כך הוצאנו את ההוראה מכותלי בית הספר

משבר הקורונה לימד את החברה הישראלית שיעורים רבים על נקודות חוזק, כמו גם על נקודות בהן עלינו להמשיך ולהתחזק. בין היתר, עלתה סוגיית חשיבותה של הקהילה המקומית. הדבר בא לידי ביטוי ביוזמות קהילתיות רבות (פיזור חבילות מזון, חגיגות וציון ימי חג בדרך קטנה ומקומית ועוד). התקופה המאתגרת העלתה על נס את הרשות המקומית ואת החוסן […]

אל תפסיקו ליזום: 7 צעדים ליזמות חינוכית בתקופת הקורונה

זוהר, מחנכת בחטיבת ביניים בצפון הארץ, מתכננת בימים אלה את החודש הראשון ללימודים עבור כיתת החינוך החדשה שלה. היו לה המון רעיונות לחיבור הקשרים בכיתה שלה ואפילו היתה לה בראש תוכנית פעולה יזמית-חינוכית, אך מתווה הלימודים לתקופה זו עדיין אינו ברור וזוהר אינה יודעת אם וכיצד תוכל ליישם את החלומות שלה עבור תלמידיה וכיצד להתאים […]

הזמינו את תלמידיכם למסע לגילוי רגעי מתמטיקה משמעותיים

בסדרת הכתבות שעסקו בלמידה מותאמת אישית במתמטיקה בעקבות תובנות של ביקור מורים מומחים ממחוז אונטריו בקנדה, ניסינו לענות על כמה שאלות מהותיות בלימוד מתמטיקה: כיצד ליצור תרבות של חיבור ושיתוף בשיעורי מתמטיקה, שתבטיח כי התלמידים מכוונים ללמידה? וכאשר התלמידים כבר מכוונים ומחוברים ללימוד, כיצד להתמודד עם רעיונות מתמטיים חדשים, בדרך שתבנה את ההבנה הלוגית ותייצר […]

חשיבה עצמאית לכל תלמיד: תדלוק החשיבה הלוגית בשיעורי המתמטיקה

כמורות ומורים למתמטיקה אנו עושות ועושים כמיטב יכולתנו להסביר לתלמידינו את החומר, להרבות בדוגמאות ולענות על שאלות. לבסוף, כשהתלמידים צריכים להתמודד עם הבעיות בכוחות עצמם, אנו חשות לא פעם מתוסכלות מהיעדר החיבור שלהם לחומר, אך לא רק מכך. מרבית התלמידים שאכן מתקדמים על פי שלבי הפתרון עושים זאת בצורה של "חיקוי" השלבים שנלמדו ולא של […]

קפיצה לאונטריו: כך מעוררים בקנדה את סקרנות התלמידים למתמטיקה

לימודי המתמטיקה זוכים למעמד מיוחד במערכת החינוך. המתמטיקה אופפת כל אספקט בחיינו, היא הבסיס של המדע וקשורה בין היתר לאפשרות להשתלב באקדמיה ובשוק העבודה במקצועות עתירי שכר. עם זאת, אין זה סוד שהרבה מאוד תלמידים נרתעים מתחום המתמטיקה, אינם מתחברים אליו והיו מעדיפים לוותר עליו בלימודיהם. נשאלת השאלה, האם זוהי גזירת גורל או שיש דרך […]