הקרן בפעולה

חינוך לחירום ושיקום

מלחמת חרבות ברזל הבלתי ניתנת לעיכול, שפרצה לאחר מתקפת חמאס האיומה שהתרחשה ב-7.10.23 מעמידה את כלל החברה הישראלית באתגרים חריפים ביותר. כמו במשברים רבים בעבר, ומכיוון שצוותי החינוך נמצאים במקום חברתי מרכזי, ומחזיקים באחריות ובזכות לשמור, ולתמוך בתלמידים ובתלמידות, כמו בכלל קהילת המסגרת החינוכית (פורמאלית או בלתי פורמאלית) הם אלו שמכירים הכי טוב את התלמידים/ות ובני משפחותיהם ולכן בידם האפשרות לתת מענה קרוב אישי ומותאם שיחזק את החוסן האישי.
אנשי חינוך הם עמוד השדרה של מערכת החינוך והחברה כולה. הם נמצאים בקשר שוטף עם התלמידים ולצד ההורים יכולים לזהות את צרכיהם ולפתח פתרונות חינוכיים מותאמים. אנשי מקצוע מסורים אלה לא רק תומכים בילדים ובילדות בתקופה מאתגרת זו, אלא גם תורמים לרווחתם הפסיכולוגית.

מה בחרנו לעשות?

החממה העסקית

תמיכה וליווי בפיתוח מיזמים עסקיים העוסקים באתגרי השעה.

החמ״ל החינוכי

תמיכה מיידית ונקודתית ביוזמות חינוכיות ברחבי הארץ.

מהות הלמידה

הכשרה פדגוגית של צוותים חינוכיים לגילי לידה עד 9 להפחתת לחץ רעיל ומתמשך, תוך קידום היכולות ההתפתחותיות של הילד/ה.

הקול הקורא- בקרוב

תכנית הדגל השנתית של העמותה ובדגש על יוזמות הנותנות מענה לאתגרי השעה.
במיוחד במהלך המשבר הנוכחי המשפיע על דור המתמודד עם טראומה לאומית עמוקה, לצוותי החינוך תפקיד מרכזי. הצוותים מנווטים בתקופה ממושכת של אובדן, אבל, טלטלות סוציו-אקונומיות, ואתגרים פסיכולוגיים, קוגניטיביים וחינוכיים נלווים. לפעולות המונהגות על ידי צוותי חינוך אלו עשוי להיות אפקט אדווה עמוק, ולהועיל למערכת החינוך כולה ודרך כך גם לקהילה הסובבת את המסגרת החינוכית.
לצד האתגרים הידועים, ישנה תופעה נוירולוגית שהמודעות אליה נמוכה וחשוב לפעול בשדה החינוכי, בכל שכבות החינוך, מתוך מודעות עמוקה אליה. באזורי משבר, מערכת העצבים של הילד מופרעת על ידי Toxic stress – לחץ רעיל ומתמשך, אשר הופך לתגובה פיזיולוגית בסיסית קבועה, המשפיעה על ילדים לטווח הארוך. לחץ רעיל משפיע על יכולת הילד לבנות מסלול למידה חדש, במסגרת זמן התפתחותית מוגדרת, משבש את הלמידה ומחמיר את המצב המלחיץ ממילא. כאשר ילדים נחשפים ללחץ רעיל, הם עלולים לחזור לשלב התפתחותי מוקדם יותר ולא יוכלו ללמוד יותר בהתאם לגילם.
מלחמה איננה הגורם היחיד ללחץ מתמשך ורעיל – עוני, התעללות והזנחה, דכאון קשה של האם ועוד – גם הם גורמים ידועים העלולים להוביל לעלייה בלחץ רעיל ומתמשך. משבר לאומי כמו זה שאנו מתמודדים איתו או משברים נוספים עמם נתמודד בעתיד – כגון רעידת אדמה, מגיפות וכיו"ב, מתווסף לגורמים קיימים אחרים והתוצאה עלולה להיות רגרסיה התפתחותית והפנייה של ילדים לחינוך המיוחד שלא לצורך.
ידוע ממחקרים כי חשיפה ללחץ רעיל ומתמשך בילדות עלולה לפגוע בבריאותם של הילדים אף בבגרותם. כך עולה למשל מתוך המחקר, שפורסם בכתב העת הרפואי Journal of the American Heart Association ונערך במשך 20 שנה באוניברסיטת דרום קליפורניה בארה"ב, אשר הראה שדפוסי החיים שכללו רמות גבוהות של סטרס ממושך בגיל הילדות ניבאו באופן ברור שינויים שמעידים על נטייה מוגברת לפתח מחלות לב בבגרות.
גם במצבי משבר, כמו זה שאנו מתמודדים איתו כיום, אסור לנו לוותר על עתידם של הילדים והילדות ועל יכולתם לממש את יכולותיהם, לגדול להיות מבוגרים בריאים, יצרניים ומעורבים חברתית. אנו רואים את פעילות העמותה, המחוברת ישירות לצוותים החינוכיים בשטח כחלק משלב הריפוי, החיזוק והשיקום. בשעת חירום, מהווה העמותה פלטפורמה משמעותית שביכולתה לאפשר בניית חוסן לצוותי החינוך המהווים סוכני שינוי בחברה ולציידם בידע וכלים אשר יאפשרו להם חינוך מתוך בחירה ומודעות להשפעות הלחץ הרעיל. על כן, עם פרוץ המלחמה הסטנו את שלל משאבי העמותה לטובת תהליכים אלו. גיבשנו תכניות מובילות במסגרתן יוכלו אנשי ונשות חינוך לפתח פתרונות יעילים בשדה החינוכי בהתאם לצו השעה.