TEAM UP! להעלות את הציון החברתי של התלמידים דרך משחק

קריאות שמחה רמות נשמעו מאולם הספורט, האם הן מכוונות לנבחרת הכדורסל של בית הספר? לא, משהו אחר מתרחש באולם. מתקן מתנפח צבעוני מכסה את רצפת הפרקט, מוזיקה קצבית ברקע, על הקיר לוח תוצאות, לצדו אביזרים לא מוכרים, ותלמידי ט'5 עסוקים בפעילות.   הכיתה מחולקת לשתי קבוצות המתחרות אחת בשנייה, ואלו ההנחיות: "בהישמע האות עליכם לצאת […]

"פעם לימדה אותי ילדה איך לראות ללב": כשזלדה כתבה על קדושת ההוראה

זלדה המשוררת היא גם המורה זלדה. זהותה כמחנכת-מורה מוכרת מעדותו של תלמידה, עמוס עוז, בספרו "סיפור על אהבה וחושך", כמו גם בסרט "אישה פשוטה". היא עבדה כאשת חינוך בבתי הספר "רוחמה" ו"חברת הילד" בירושלים ובהמשך גם בחינוך ילדים עם צרכים מיוחדים בחיפה. בספר "ציפור אחוזת קסם", שיצא לאור ב-2014 לרגל שנת השלושים למותה של זלדה, […]

רוכבים אל ההצלחה: מיזם האופניים שמלמד תלמידים על תושייה

אני אוהב לרכוב על אופניים. זהו הכלי האידיאלי מבחינתי לנסיעה בעיר, בייחוד אם רוצים להגיע בזמן. רכיבה על אופניים עוזרת לי גם בוויסות עצמי, ומשפרת את תחושת החיוניות בגוף ובנפש. כולנו יודעים שתלמידים בבית הספר יושבים יותר מדי ועסוקים פחות מידי בפעילות גופנית. ובאותה נשימה, ברורה לנו ההשפעה העצומה שיש לפעילות גופנית על יכולת ההקשבה […]

71% מבני הנוער מדווחים על מוטיבציה נמוכה ללימודים

ראש הממשלה בנט הביע לאחרונה את חששו ממצבם של תלמידי ישראל, ההופכים כהגדרתו ל"זומבים" לנגד עיננו. סקר חדש שנועד לבחון את תחושות ועמדות התלמידים עם חזרתם לספסל הלימודים, מוכיח שחששותיו מוצדקים. הסקר, שבוצע על ידי מכון המחקר "מאגר מוחות" באופן דיגיטלי ואנונימי, מבוסס על דיווחים של 500 תלמידות ותלמידים בגילאי 15-18, מכל רחבי הארץ, ערבים, […]

חולמים, עושים: איך הפכנו מתלמידים ליזמים?

עצמו עיניים ודמיינו : צלצול. השיעור הבא של תלמידי כיתות ז' מתקיים בחדר מעבר לפינה. הם נכנסים לחדר הגדול וראשם מסתחרר. מחשבות מתחילות לצוץ ורעיונות חדשים עולים. במשך השעתיים הבאות הם ייצרו, יתכננו, יעזו ויחשבו בגדול. התחושות האלה מעוררות בהם פרפרים בבטן. הם יודעים שכאן הכל אפשרי. אם הם יכולים לחשוב על זה – הם […]

שקט, מצלמים: הכלי שהפך את השיעור לחוויה

"היה לנו מאוד קשה בשיעור ערבית. משעמם, נמאס לנו רק לשבת ולהקשיב. כיום ערבית היא המקצוע האהוב עלינו. אנחנו מחכים לשיעור, אוהבים להשתתף, ובכל פעם לומדים משהו חדש" (תלמידי בית הספר ד' אעבלין).  לוח, ספר, מחברת וכלי כתיבה – אלו כלי ההוראה המסורתיים שמלווים אותנו מזה שנים, ועדיין נמצאים בשימוש גם בעידן הדיגיטלי. בצורה המוכרת, […]

אלופים: בית הספר שהקים אקדמיה לספורט

"בעזרת האקדמיה לספורט התגברתי על הקושי לדבר בפני אנשים, למדתי מהן מנהיגות ואחריות, נעשיתי גאה במי שאני. זה היה הרבה מעבר להיות מדריכה. הייתי אחראית על 15 תלמידים, שימשתי מודל לחיקוי עבורם והייתי שם בשבילם, אפילו כשנפגשו במקרה בשכונה" (דנה, בוגרת האקדמיה לספורט). *** כיום, אולי יותר מתמיד, תלמידים שמגיעים לבית הספר מדי יום זקוקים […]

איך הפכתי מגמה "גוססת" ללהיט בעיני התלמידים?

יש לי חלון, אני יכול לשבת פה בכיתה?", בחודשים האחרונים אני שומעת את המשפט הזה לא מעט מפי תלמידים. אני שמחה שהם בוחרים להגיע בזמנם הפנוי לשיעורים שלי, להתקדם בפרויקט, לחזור על החומר או אפילו סתם לשבת בכיתה כי נחמד להם שם. לפני שלוש שנים הצטרפתי לבית ספר מרכז אלון כמורה לתקשוב. הגעתי לתחום ההוראה […]

כזה לא ראיתם: כשבית הספר הפך למוזיאון חדשני

תלמידי שכבה ט' במקיף ח' באשדוד בסך הכל חשבו שהם נכנסים לעוד שיעור תנ"ך. אף אחד מהם לא ציפה לחזור בזמן לשנת 701 לפני הספירה, לעיר נינווה שבעיראק, כדי לסייע למלך חזקיהו להסיר את המצור האשורי על ירושלים. המקום: מוזיאון אשורי בעירק. מסביב מוצגים שמספרים את סיפור הכחדתו של העם היהודי לפני 2700 שנה. פתאום […]

חממת החלומות שלכם: כך תקימו בעצמכם מרכז חדשנות בבית הספר

"אני יודע שזה רעיון מעולה. אני מאמין בו", הוא פנה אליי בחשש. "אבל איך מתחילים, מה עושים, למי פונים?" משה, מורה למורשת בתיכון עתידים בחולון, חלם זמן רב על יוזמה. כמו למורות ומורים רבים, היה לו רעיון, אבל הוא לא שיתף בו אף אחד, עד שהקמנו בבית הספר את מרכז החדשנות והוא הגיע אליי, מהוסס […]