למוזמנים בלבד: איך תארגנו אירוע חינוכי מוצלח?

לאורך השנה בתי ספר רבים מקיימים אירועים חינוכיים מגוונים. יוזמות חינוכיות ופדגוגיות, שמטרתן ליצור סוג של אירועי מפתח כחלק מהתהליך המצטבר, כמו גם כדרך לרתום שותפים, להרחיב את מעגלי ההשפעה של התכנית שהם פיתחו ולחבר עוד תלמידים, חברי צוות וחברי קהילה. בקרן לעידוד יוזמות חינוכיות, בכל שנה מעבר להפקת אירועי הקרן, אנו מלווים יזמים חינוכיים […]

הקשיבו, הקשיבו! איך יצרנו את "מדורת השבט" של המורים?

"…וישבה בו עדת נערים בני בלי שם,חשופי מרפקים וברך,הם הקשיבו הקשב והחרשאו שילבו בשיחה דבר ויכוח.לפניהם, עלי רגל של אש,מדורה חגה נעה ברוח.לא יותר. אך בכתב האומה העיקש,אותו-לילה נחרט עלי לוח…" השיר "מסביב למדורה" של נתן אלתרמן מתאר בצורה ציורית להפליא את שיחות הפלמ"ח סביב המדורה בכל ערב. מתוארים בשיר הרעות, האחווה, הסיפור וההקשבה. בשיר […]

היוזמה שמתווכת לתלמידים את השיעורים הפחות נעימים של החיים

בישראל של היום חיים למעלה משלושה מיליון ילדים. בשלוש השנים האחרונות, אותם ילדים נחשפו בעל כורחם למגפה בריאותית וחברתית עולמית, שהפכה אותם מודעים עד כאב למצבם הבריאותי, וזרעה בקרבם פחד וחרדה. בשנות הקורונה עלתה לא אחת השאלה איך מתווכים לילדים את אותה מחלה מסתורית שאוסרת עליהם להיפגש עם חברים ומחייבת אותם לעבור בדיקות לא נעימות? […]

איך מיומנות ״שנואה״ הופכת לכלי הבעה מדהים לתלמידים?

רוב התלמידים שאני פוגשת שונאים לכתוב. הם נמנעים, מקצרים או ממהרים. הם מסתבכים עם הניסוחים, שגיאות הכתיב, התחביר והנימוקים. השאלה המתבקשת, היא איך להוביל את הדור הצעיר ורווי הטכנולוגיה והקידמה, להתרגש מהפלא המתחולל ברגע בו נפגש כלי הכתיבה עם שורת המחברת? אחת התשובות לכך: למדו אותם כתיבה רגשית. יום אחד בעודי עושה הליכה מסביב לשכונת […]

במקום להפסיק לדבר על להט"ב בכיתה – בואו נדבר על זה יותר

למרות שינויים ברוח הזמן, עדיין לא פשוט להיות תלמיד.ה להט"ב בבית הספר. רעשי הרקע הנשמעים לאחרונה בזירה הפוליטית, המאיימים לפגום בזכויות להט"בים, לא מסייעים לתחושת הביטחון של בני נוער סביב הנושא. בזירה הרגישה הזו, לאנשי חינוך יש תפקיד מרכזי כמקדמי תפיסת עולם שוויונית, המכבדת כל אדם באשר הוא. מורים ומורות הם מבוגרים משמעותיים בחיי בני […]

בית (ספר) קטן בערבה: כשהטבע הפך למורה הטוב ביותר

ב- 2.6.1838, פחות ממאתיים שנים טרם זמננו, ביקר הכומר וחוקר המקרא הנודע אדוארד רובינסון בעינות יהב (עין וויבה). היה זה אחד מהמעיינות הגדולים והחשובים ברחבי הנגב והערבה, ורובינסון כל כך התרגש עד שכתב: "לנוכח כל העדויות הללו יכולנו לקבוע שעין וויבה היא אתר קדש ברנע המקראית, חשנו שאנו דורכים פני על פני אדמה שקודשה על […]

"הייתי תלמידה עם תסמונת טורט. מערכת החינוך לא הבינה אותי"

״למה את עושה את זה?", "את לא שמה לב שאת מפריעה לכל הכיתה?", "את אוהבת להפריע?",  "למה את לא מפסיקה עם זה?". ורד כבר הייתה רגילה לשאלות כאלה, בין אם בשיחות עם יועצת בית הספר או עם המחנכת. היא ישבה שם ושתקה בראש מורכן או מופנה הצידה, לא כי לא רצתה לענות, אלא כי לא […]

בלי פילטר: כשהמצלמה מחליפה את ספר הלימוד

״עוד שיעור בכיתה… אני לא בטוח שאצליח להחזיק מעמד".  כמה פעמים המחשבה הזו עברה בראשם של התלמידים, וכן, גם בקרב המורים. אז למה לא לגוון את השיעור? ועוד בכלי עכשווי, זמין ונגיש שתלמידים מחוברים אליו מאוד: מצלמה. מכירים? כיום כמעט בכל בית ספר קיים הציוד שנדרש כדי לבצע פעילות בצילום – בין אם מדובר במצלמות, […]

כן מרימים ידיים, אבל לא אחד על השני: סוד הלמידה בתנועה

 המורה רונית יוצאת מהכיתה לחדר המורות. היא חייבת להירגע אחרי השיעור של היום. בדרך היא מנסה לשחזר את אירועי השיעור, כשברור לה שעל הקפה היא כבר מוותרת. היא נזכרת ששלומי דחף את יובל, ואת יהלי היא הוציאה לסיבוב כדי שיירגע (בדרך הוא דפק על הדלתות של כל הכיתות המקבילות), בגלל נועם היא כמעט בכתה כי […]

לרקוד חשבון, לשיר מדעים: השיטה שמשלבת אמנויות בלמידה

כמחנכת כנראה נתקלת באחד התרחישים הבאים: יש לך תלמידים בכיתה שעובדים קשה, אבל עדיין נאבקים כל יום להצליח במטלות שלהם. הקולגות שלך מגיעים לבית הספר כשהם לחוצים, מתוסכלים ומודאגים לגבי איך לעשות הכל. השעה אפילו לא 9:00 בבוקר והם כבר מרגישים מובסים. ראית תלמידים שבדרך כלל מתויגים כ"קשים" נדלקים ברגע שהם נכנסים לסטודיו או עולים […]