בית (ספר) קטן בערבה: כשהטבע הפך למורה הטוב ביותר

ב- 2.6.1838, פחות ממאתיים שנים טרם זמננו, ביקר הכומר וחוקר המקרא הנודע אדוארד רובינסון בעינות יהב (עין וויבה). היה זה אחד מהמעיינות הגדולים והחשובים ברחבי הנגב והערבה, ורובינסון כל כך התרגש עד שכתב: "לנוכח כל העדויות הללו יכולנו לקבוע שעין וויבה היא אתר קדש ברנע המקראית, חשנו שאנו דורכים פני על פני אדמה שקודשה על […]

"הייתי תלמידה עם תסמונת טורט. מערכת החינוך לא הבינה אותי"

״למה את עושה את זה?", "את לא שמה לב שאת מפריעה לכל הכיתה?", "את אוהבת להפריע?",  "למה את לא מפסיקה עם זה?". ורד כבר הייתה רגילה לשאלות כאלה, בין אם בשיחות עם יועצת בית הספר או עם המחנכת. היא ישבה שם ושתקה בראש מורכן או מופנה הצידה, לא כי לא רצתה לענות, אלא כי לא […]

בלי פילטר: כשהמצלמה מחליפה את ספר הלימוד

״עוד שיעור בכיתה… אני לא בטוח שאצליח להחזיק מעמד".  כמה פעמים המחשבה הזו עברה בראשם של התלמידים, וכן, גם בקרב המורים. אז למה לא לגוון את השיעור? ועוד בכלי עכשווי, זמין ונגיש שתלמידים מחוברים אליו מאוד: מצלמה. מכירים? כיום כמעט בכל בית ספר קיים הציוד שנדרש כדי לבצע פעילות בצילום – בין אם מדובר במצלמות, […]

כן מרימים ידיים, אבל לא אחד על השני: סוד הלמידה בתנועה

 המורה רונית יוצאת מהכיתה לחדר המורות. היא חייבת להירגע אחרי השיעור של היום. בדרך היא מנסה לשחזר את אירועי השיעור, כשברור לה שעל הקפה היא כבר מוותרת. היא נזכרת ששלומי דחף את יובל, ואת יהלי היא הוציאה לסיבוב כדי שיירגע (בדרך הוא דפק על הדלתות של כל הכיתות המקבילות), בגלל נועם היא כמעט בכתה כי […]

לרקוד חשבון, לשיר מדעים: השיטה שמשלבת אמנויות בלמידה

כמחנכת כנראה נתקלת באחד התרחישים הבאים: יש לך תלמידים בכיתה שעובדים קשה, אבל עדיין נאבקים כל יום להצליח במטלות שלהם. הקולגות שלך מגיעים לבית הספר כשהם לחוצים, מתוסכלים ומודאגים לגבי איך לעשות הכל. השעה אפילו לא 9:00 בבוקר והם כבר מרגישים מובסים. ראית תלמידים שבדרך כלל מתויגים כ"קשים" נדלקים ברגע שהם נכנסים לסטודיו או עולים […]

TEAM UP! להעלות את הציון החברתי של התלמידים דרך משחק

קריאות שמחה רמות נשמעו מאולם הספורט, האם הן מכוונות לנבחרת הכדורסל של בית הספר? לא, משהו אחר מתרחש באולם. מתקן מתנפח צבעוני מכסה את רצפת הפרקט, מוזיקה קצבית ברקע, על הקיר לוח תוצאות, לצדו אביזרים לא מוכרים, ותלמידי ט'5 עסוקים בפעילות.   הכיתה מחולקת לשתי קבוצות המתחרות אחת בשנייה, ואלו ההנחיות: "בהישמע האות עליכם לצאת […]

"פעם לימדה אותי ילדה איך לראות ללב": כשזלדה כתבה על קדושת ההוראה

זלדה המשוררת היא גם המורה זלדה. זהותה כמחנכת-מורה מוכרת מעדותו של תלמידה, עמוס עוז, בספרו "סיפור על אהבה וחושך", כמו גם בסרט "אישה פשוטה". היא עבדה כאשת חינוך בבתי הספר "רוחמה" ו"חברת הילד" בירושלים ובהמשך גם בחינוך ילדים עם צרכים מיוחדים בחיפה. בספר "ציפור אחוזת קסם", שיצא לאור ב-2014 לרגל שנת השלושים למותה של זלדה, […]

רוכבים אל ההצלחה: מיזם האופניים שמלמד תלמידים על תושייה

אני אוהב לרכוב על אופניים. זהו הכלי האידיאלי מבחינתי לנסיעה בעיר, בייחוד אם רוצים להגיע בזמן. רכיבה על אופניים עוזרת לי גם בוויסות עצמי, ומשפרת את תחושת החיוניות בגוף ובנפש. כולנו יודעים שתלמידים בבית הספר יושבים יותר מדי ועסוקים פחות מידי בפעילות גופנית. ובאותה נשימה, ברורה לנו ההשפעה העצומה שיש לפעילות גופנית על יכולת ההקשבה […]

71% מבני הנוער מדווחים על מוטיבציה נמוכה ללימודים

ראש הממשלה בנט הביע לאחרונה את חששו ממצבם של תלמידי ישראל, ההופכים כהגדרתו ל"זומבים" לנגד עיננו. סקר חדש שנועד לבחון את תחושות ועמדות התלמידים עם חזרתם לספסל הלימודים, מוכיח שחששותיו מוצדקים. הסקר, שבוצע על ידי מכון המחקר "מאגר מוחות" באופן דיגיטלי ואנונימי, מבוסס על דיווחים של 500 תלמידות ותלמידים בגילאי 15-18, מכל רחבי הארץ, ערבים, […]

חולמים, עושים: איך הפכנו מתלמידים ליזמים?

עצמו עיניים ודמיינו : צלצול. השיעור הבא של תלמידי כיתות ז' מתקיים בחדר מעבר לפינה. הם נכנסים לחדר הגדול וראשם מסתחרר. מחשבות מתחילות לצוץ ורעיונות חדשים עולים. במשך השעתיים הבאות הם ייצרו, יתכננו, יעזו ויחשבו בגדול. התחושות האלה מעוררות בהם פרפרים בבטן. הם יודעים שכאן הכל אפשרי. אם הם יכולים לחשוב על זה – הם […]