הגיע זמן חינוך

חולמים, עושים: איך הפכנו מתלמידים ליזמים?

תלמידי כיתה ט'2, עירוני ב' ע"ש יצחק רבין, מודיעין | 14.9.2021

עצמו עיניים ודמיינו : צלצול. השיעור הבא של תלמידי כיתות ז' מתקיים בחדר מעבר לפינה. הם נכנסים לחדר הגדול וראשם מסתחרר. מחשבות מתחילות לצוץ ורעיונות חדשים עולים. במשך השעתיים הבאות הם ייצרו, יתכננו, יעזו ויחשבו בגדול. התחושות האלה מעוררות בהם פרפרים בבטן. הם יודעים שכאן הכל אפשרי. אם הם יכולים לחשוב על זה – הם יכולים לעשות את זה.

אנחנו צוות ימ"מ, והשאיפה שלנו היא להפוך דמיון למציאות.

הכל התחיל בשנה שעברה. ישבנו בכיתה מבלי לדעת שבעוד רגע הרפתקה חדשה מתחילה. ביחד עם עינת שאולסקי המחנכת שלנו, מרעיון קטן החלטנו להקים יוזמה גדולה. לא היה לנו מושג לאן רעיון אחד יכול להוביל אותנו.

כמעט שנתיים עברו, ובהן עברנו תהליך מטורף. הרצאות, מפגשים עם אנשים מעוררי השראה, בנייה והתנסות במו ידינו. קיבלנו כלים וערכים. התפתחנו וגדלנו עם היוזמה. התהליך הזה העניק לנו כל כך הרבה. גילינו שמכל צורך, מכל ניצוץ אפשר לפתח דברים מדהימים. ואנחנו רוצים להעביר את זה הלאה.

הלומדים הם המלמדים

המטרה המרכזית שלנו היא להגיש נייר עמדה למשרד החינוך ולהכניס שיעורי יזמות קבועים במערכת השעות בחטיבות הביניים. כבוגרי המיזם, נקיים למידת עמיתים, כלומר נדריך תלמידים בכיתות ז' וח' ונעביר להם שיעורי יזמות. בשיעורי היזמות האלה אנחנו מתכננים ליזום פרויקטים ולהעביר את המיומנויות החשובות לחיינו כבוגרים מובילים, אותן קיבלנו במשך השנה וחצי האחרונות, לעוד תלמידות ותלמידים.

אנחנו שואפים שהשיעורים האלו לא יהיו שיעורים רגילים שיילמדו בכיתה בצורה פרונטלית, אלא שיעורים שפותחים את הראש ומועברים בסביבה שאפשר לשאוב ממנה השראה, שיעורים שקורים בצורה בה אנחנו מאמינים שיש ללמוד. לכן, בנינו בבית ספרנו "מרחב יזמות". במרחב זה, הקדשנו כל אחד מארבעת הקירות לשלב אחר בתהליך היזמי: רעיון, תכנון, ביצוע ומשוב. לכל קיר, התאמנו משפט מעורר השראה של אישיות ישראלית מוכרת ומכובדת. בחדר נמצאים גם שולחנות עגולים המעודדים ישיבה וחשיבה בקבוצות. אנחנו מקווים שבזכות האווירה היזמית השוררת בחדר, הילדים שיכנסו ללמוד שם יחוו את התהליך בצורה מיוחדת וטובה יותר, כי ידוע שיש קשר בין מרחב פיזי לאקלים ולצורת הלמידה. בנוסף, אנו בעיצומו של תהליך בניית מרחבים חיצוניים – כך שיצרנו מרחב פנימי וחיצוני העוסק כולו בחשיבה יזמית ויצירתית. 

בקרוב נגיש את התוכנית למשרד החינוך כדי להכניס את הרעיון לעוד בתי ספר ברחבי הארץ, כך שעוד ילדים יוכלו להנות מלמידה אחרת, להעז לחלום, לקחת אחריות ולהביא לאקטיביזם בקרב בני הנוער, שהם דור העתיד שלנו. התוכנית כולה מובלת על ידינו, התלמידים. כלומר, בכיתה ז' וח' עוברים את שיעורי היזמות ויוזמים פרויקטים. ובכיתה ט', אחרי שצוברים ניסיון בתחום, מדריכים את הכיתות הנמוכות יותר. התלמידים זוכים להיות גם הלומדים וגם המלמדים – וזהו עוד פן ייחודי ביוזמה.

התוכנית כוללת מפגשים עם אנשים מעוררי השראה ואנשי מפתח שמעניקים לתלמידים ולמדריכים את נקודת מבטם האישית בתחום היזמי וטיפים להצלחה. יסודות התוכנית כוללים מתן כלים, מיומנויות וכישורי חיים במציאות משתנה, גמישות והתמודדות עם אתגרי העתיד, התנסות בפועל, משוב בזמן אמת וחוויות בשטח.

כדי לצבור ניסיון ולהיות כשירים להדריך תלמידים אחרים, התנסינו בכמה יוזמות בבית הספר:

  1. מרחב היזמות שלנו: בתחילת כיתה ח' צבענו ועיצבנו מרחב בבית הספר, אותו הפכנו לחדר יזמות מעורר השראה המזמן ומקדם למידה אחרת.
  2. פינות חשיבה מעוררות השראה: פרויקט נוסף הוא פינות חשיבה, גם הן בנושא התהליך היזמי. פינות הישיבה יהיו מפוזרות ברחבי בית הספר. לכל פינה מעוררת השראה כזו, יהיה שלט המסביר על השלב בתהליך היזמי שהפינה מייצגת. פיזור פינות הישיבה בבית הספר, במקומות שתלמידים רבים עוברים ויושבים בהם כל יום, היא דרך נוספת שבה אנו מעבירים את שלבי התהליך היזמי והחשיבה היזמית לתלמידי בית הספר.
                                                                                       
  3. מפגשים מעצימים: ניצלנו את התקופה המאתגרת לעשות דברים שלא היה יוצא לנו לעשות לולא הקורונה והזום, כמו מפגש עם תלמידים יזמים מחטיבת ביניים בבית ספר בכפר קרע, מתוך אמונה שיזמות יכולה להיות גשר בין כל ילדי ישראל. בנוסף נפגשנו עם יזמים חברתיים מפסיפס האוכלוסייה בארץ, כמו אסף בנר וציפורה גוטמן.

בשנתיים שעברו לא רק קידמנו את היוזמה והוצאנו אותה לפועל, אלא גם עברנו תהליך פנימי. קיבלנו ערכים, כלים ומיומנויות שלא היה יוצא לנו לקבל בשום מקום אחר. הבנו שכל מה שאנחנו רוצים וחולמים עליו הוא בר השגה. היוזמה העניקה לנו ביטחון, חשיבה יצירתית מחוץ לקופסה, תעוזה לחלום וליצור, תחושת מסוגלות וההבנה שאנחנו יכולים להוביל שינוי. הערכים הללו מתכתבים עם ערכי בית הספר שלנו, שמעודד את היוזמה שלנו ונותן לנו גב מלא מתחילת הדרך.

שנה וחצי לאחר תחילת התהליך היזמי, מילאנו שאלון בו ענינו על שאלות הנוגעות לתהליך. כשנשאלנו מה זה בשבילנו להיות יזמים, דיברנו על פתרון בעיות ועזרה לזולת. דבר זה מתחבר עם השאלה מה גרם לנו להצטרף ליוזמה, וגם פה כולנו דיברנו על שינוי שאנו כבני נוער יכולים להוביל בחברה. לסיכום, נשאלנו איך הרגשנו כחלק מהצוות המוביל. סיפוק פנימי, כמו גם ההזדמנות להשאיר חותם בבית הספר ובמערכת החינוך כולה, היו התשובות שענינו ללא היסוס.

היוזמה שלנו לא הייתה יכולה להתקיים לולא הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות. אחד ממסלולי הקרן הוא "מסלול בשותף" שבו תלמידים ומורים יוזמים יחד. בשנה שעברה, זכינו בתקציב וליווי של הקרן כדי להוציא לפועל את היוזמה שלנו ולקבל הכוונה מאנשים מנוסים בתחום. 

אולי תתעניין גם ב...

למוזמנים בלבד: איך תארגנו אירוע חינוכי מוצלח?

עדי מור ומיכל זמורה | 17/5/2023

משלב ההכנות שלפני, דרך האירוע עצמו ועד כל הצעדים שאחרי. המדריך השלם לארגון כנס חינוכי ברמה גבוהה

הקשיבו, הקשיבו! איך יצרנו את "מדורת השבט" של המורים?

אפרת בן ארי | ליטל בן עזרא הלוי | בלהה פישלר | אורן רוט 6.6.2023

לכולנו יש סיפור חיים. אך מתי יוצא לנו לשתף במקום העבודה שלנו נדבך מחיינו? היוזמה הייחודית הזו מאפשרת לכל מורה לחלוק את סיפורו.ה באופן פתוח ומאפשר