הגיע זמן חינוך

בלי פילטר: כשהמצלמה מחליפה את ספר הלימוד

סיוון אלול | 7.6.2022

״עוד שיעור בכיתה… אני לא בטוח שאצליח להחזיק מעמד". 

כמה פעמים המחשבה הזו עברה בראשם של התלמידים, וכן, גם בקרב המורים. אז למה לא לגוון את השיעור? ועוד בכלי עכשווי, זמין ונגיש שתלמידים מחוברים אליו מאוד: מצלמה. מכירים?

כיום כמעט בכל בית ספר קיים הציוד שנדרש כדי לבצע פעילות בצילום – בין אם מדובר במצלמות, באייפדים או אפילו טלפונים. אין צורך בכישורים מיוחדים כדי לעבוד עם התלמידים בצילום. הכל מתוך ההנחה הבסיסית שצילום בהקשר החינוכי הוא כלי להעברת מסר, פחות חשוב אם התמונה יצאה הכי "נכונה" או אסתטית. וגם היכולת האמנותית הזו, אגב, משתפרת עם הזמן. קיימות כמה אפשרויות לעבוד בצילום בתוך המסגרת החינוכית: למשל – כשהתלמידים מצלמים, או כשהמורה מצלמת את התלמידים, ואפשר גם לעבוד עם צילומים קיימים.

זה לא מסובך. כל שעליכם לעשות הוא לחשוב על מטרה אותה הייתם רוצים לקדם בתוך הכיתה. המטרה יכולה להיות לימודית, חווייתית, חברתית או כל נושא יצירתי אחר. אחר כך פשוט צאו לצלם! תופתעו לטובה עד כמה התלמידים ישתפו פעולה וגם אתם תגלו פתאום כיוון נוסף להעשרה אותו תוכלו להכניס לסל הכלים האישי שלכם.

קבלו הצצה לכמה פרויקטים שהוצאנו לפועל דרך העדשה:

כל שנה מתחילה… (בית ספר דקלים – טבריה)

בתחילת שנת הלימודים התלמידים הונחו לחשוב מה חשוב להם ובמה ירצו להשקיע בשנה הנוכחית. הם בחרו קלפים שונים עם תמונה מתוך ערימה, ויצאו לצלם אותם ברקע המתאים בסביבה. לאחר שיתוף כיתתי, בו נרשמה התלהבות גדולה של התלמידים מהתוצרים, נוצרה תערוכה בית ספרית שבה התלמידים זכו להעצמה ולנראות בבית ספר, והעובדים והשבים יכלו להתחבר לשאיפות התלמידים ולסייע להם בהגשמתן.

מתוך פרוייקט ״כל שנה מתחילה״

ט"ו בשבט – "העשבים השוטים" של בית ספר דקלים, טבריה

בהשראת ט"ו בשבט, התמקדנו בנושא מיוחד: הצמחים הפחות בולטים, אלה שתמיד נמצאים באזור אך נבלעים בירוק המקשט את סביבתנו. בחרנו כמה מהם וחיפשנו אותם בטבע.

התלמידים צילמו אותם ולמדו עליהם וזה בעצם כל הרעיון: כשאנו מתבוננים על משהו, מכירים אותו ונותנים לו תשומת לב, מתגלה עולם ומלואו. מחשבה זאת היוותה נושא לשיחה בכיתות: מתי מבחינים בי? וכאשר מכירים אותי – מה מגלים?

שמים את הפוקוס על הלא בולטים. מתוך עבודות התלמידים

ט"ו בשבט יחד עם סיום מחצית לימודים – בית ספר יגאל אלון, מגדל העמק (מתי"א נוף הגליל)

התלמידים יצאו לצלם צמחים שגדלים דרך סדקים. צמחים שגדלים ומתפתחים למרות הקושי בתנאי המחייה. לאחר התבוננות בצילומים התפתחה שיחה סביב הקשיים הקיימים במחצית הנוכחית, היכן התלמידים צמחו ומהן השאיפות לעתיד.

לצמוח מתוך הסדקים. מתוך עבודות התלמידים

העצמת התלמידים – בית ספר גולן ( מתי"א נוף הגליל)

התלמידים חשבו בכיתות האם על חוזקות ויכולות אישיות שלהם. לאחר שמצאו והציגו זאת בכיתה הם הונחו לחשוב איך הם יכולים לתרום לתלמידים אחרים בבית ספר.

בשלב הבא, הם צילמו אחד את השני מדגימים את חוזקתם בצילומים. הצילומים נתלו במסדרון בית הספר בצירוף ההסבר. לדוגמה, אחת התלמידות הציעה את עזרתה בכתיבת כותרות יפות, תלמיד אחר צילם את עצמו בספיד-סטוק (משחק זריזות ידיים העושה שימוש בכוסות) והציע ללמד תלמידים אחרים. בדרך זו התלמידים מצאו בעצמם חוזקות ויכולות שלא היו מודעים אליהן או לא ייחסו אליהן תשומת לב לפני כן.  לסיכום הנושא נערכה הפסקה פעילה בה התלמידים תרמו לסביבתם ונתרמו בעצמם.

צילום בעקבות טקסט – בית ספר יודפת (מתי"א נוף גליל)

כחלק משיעורי שפה, בעקבות הקראת ספר העוסק בביקור במדינות שונות, התלמידים חשבו על מאפייני מדינת ישראל, בחרו מספר סמלים ויצאו לצלם אותם באופן יצירתי. הצילום נתן ממד נוסף ומעניין להקראת הספר והעשיר את ההבנה והידע של התלמידים לגבי המדינה וסמליה. כמובן שגם הגילוי וההנאה הגדולה מהיצירה הצילומית חשובים לא פחות.

מצלמים בסימן כחול ולבן. מתוך עבודות התלמידים

דנה פרץ, מחנכת כיתה ה'-ו' מבית ספר מרחבים בכפר יהושע מספרת:

"ראיתי עבודות של מחנכות אחרות בצילום, התלהבתי והחלטתי לנסות גם. התוצאות היו מדהימות! התלמידים חיכו לשיעור ורק רצו לצאת לצלם. בעקבות כך קרו מספר דברים – התחלתי לשלב את הצילום במספר מקצועות לימוד כמו שפה, חברה, טבע ואפילו חשבון. למדתי דרך כך המון על התלמידים בכיתה שלי ונוצר בינינו קשר לא מילולי מעניין ומרגש. בנוסף, שאצלי בכיתה לא לכל התלמידים יש פלאפונים, לכן לרוב הם מצלמים בזוגות או בשלישיות, דבר הדורש שיתוף פעולה ומטפח את כישורי המיומנות החברתית שלהם".

"תמונת עתיד" – חטיבת ביניים "רוגוזין" במגדל העמק (מתי"א נוף הגליל)

התלמידים חשבו על החלומות שלהם ואיפה הם היו רוצים להיות בסיום התיכון. הם כתבו זאת בפתקים ומפה יצאנו למפגשי צילום שכל אחד מהם הוא אבן דרך במסע שלהם אל עבר תמונת העתיד. המפגשים עסקו בנושאים כמו הצבת מטרה, בחירה, יצירתיות, כוחות, ידע, מלווים למסע, משפט השראה, קשיים ועוד. בסוף השנה נוצרה ערכת קלפי "תמונת עתיד" שהתלמידים עיצבו ויצרו בעצמם וקיבלו אותם מתנה כמזכרת לחיים.

תודה גדולה למורה לאמנות סופיה איזבל על השותפות והסיוע במימוש הפרויקטים.

אולי תתעניין גם ב...

למוזמנים בלבד: איך תארגנו אירוע חינוכי מוצלח?

עדי מור ומיכל זמורה | 17/5/2023

משלב ההכנות שלפני, דרך האירוע עצמו ועד כל הצעדים שאחרי. המדריך השלם לארגון כנס חינוכי ברמה גבוהה

הקשיבו, הקשיבו! איך יצרנו את "מדורת השבט" של המורים?

אפרת בן ארי | ליטל בן עזרא הלוי | בלהה פישלר | אורן רוט 6.6.2023

לכולנו יש סיפור חיים. אך מתי יוצא לנו לשתף במקום העבודה שלנו נדבך מחיינו? היוזמה הייחודית הזו מאפשרת לכל מורה לחלוק את סיפורו.ה באופן פתוח ומאפשר