הקרן בפעולה

חינוך לחירום ושיקום

מהות הלמידה

Essence of Learning היא גישה מדעית מוכרת על ידי האו"ם המבוססת על מחקרים בשטח, להפחתת תסמיני לחץ רעיל המוחמרים על ידי המלחמה המתמשכת בין ישראל לחמאס, שמעכבת את ההתפתחות הקוגנטיבית של הילדים. בניגוד לגישות אחרות שמציעות התערבות דרך מומחים בתחום הפסיכולוגיה, הגישה מציידת את צוותי החינוך בכלים ומתודות המאפשרות להם להתאים את תכנית הלימודים כך שתינתן לכל ילד וילדה תמיכה פדגוגית המאפשרת פיתוח מסוגלות וריפוי עצמי. זו גישה מקיפה המשלבת הבנה של צרכים פסיכולוגיים של ילדים עם פרקטיקות חינוכיות יעילות.

גישת מהות הלמידה עובדת על עקרונות המבוססים מדעית ואומצה על-ידי מעל לתריסר מדינות ברחבי העולם, כולל קוסובו, מולדובה, רומניה ושווייץ. הגישה יושמה בהצלחה ושינתה את חייהם של כ-50,000 ילדים בגנים רגילים ובתוכניות תמיכה מחוץ למסגרת החינוכית מאז 2001.

ההשפעות ארוכות-הטווח של לחץ רעיל ומתמשך על ילדים צעירים מוכחות מדעית. עם זאת, מעט מחקרים בתחום התפתחות הילד בגיל הרך מצביעים על הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הבעיה. שיטות הלימוד המסורתיות בדרך כלל אינן מצליחות במשימה זו.

מאפיינים טיפוסיים של שינויי למידה שנצפו בילדים שנפגעו מלחץ רעיל הם:

1

יכולת הבעה מוגבלת העשויה להוביל לאובדן דיבור.

2

שכחה או חוסר יכולת לזכור חומר שנלמד בעבר.

3

חזרה לרמה מוקדמת יותר של למידה והצגת התנהגות לימודית שאינה תואמת גיל.

4

רגרסיה התפתחותית בתחומים מסוימים, כגון שפה או מתמטיקה, בעוד שהתפתחות מתאימה לגיל נצפית בתחומים אחרים.

5

מצב ההתפתחותי תואם גיל, אך חוסר מסוגלות לעשות את הצעד ההתפתחותי הבא. ההתפתחות קופאת או מעוכבת.

עקרונות תיאורטיים

מודעות להשפעת לחץ רעיל

יכול לשבש התפתחות ולמידה, ולכן המודעות של אנשי ונשות החינוך היא הצעד הראשון בטיפול בהשפעותיו.

רגרסיה כהזדמנות

התייחסות לרגרסיה של ילד לא כאל לקות, אלא כתובנה קריטית למצבו הנוכחי בתהליך הלמידה. נקודת מבט זו משנה את המוקד מתיקון להבנה ותמיכה, בהתאם לצרכים ההתפתחותיים.

סביבה המאפשרת וויסות עצמי

יצירת סביבות המקדמות וויסות עצמי מאפשרת לילדים לנהל לחץ ורגשות באופן בונה. סביבות כאלה חיוניות עבור הילדים כדי להרגיש בטוחים, מה שמקדם תוצאות למידה טובות יותר.

למידה כחלק מההחלמה

הצגת הלמידה לא בניגוד להחלמה מלחץ אלא כחלק בלתי נפרד מתהליך הריפוי. גישה זו מזהה את הפוטנציאל השיקומי של השתתפות בחוויות למידה משמעותיות שבמקום לסתור את הריפוי מקדמות אותו.

קידום מוטיביציה פנימית

בסיס התאוריה הוא שלמידה היא תהליך טבעי הנובע מבפנים, ועל המחנך/ת לעורר ולעודד סקרנות טבעית זו. עידוד סקרנות ודמיון טבעיים של ילדים הוא חיוני לפיתוח אהבת למידה.

עקרונות מעשיים

ערות ומעורבות ולא עוררות והפעלה

המטרה העיקרית היא לעורר אצל ילדים מעורבות בלמידה מבלי לגרום לעוררות יתר המרבה לחץ. איזון זה מפתח לקידום למידה אפקטיבית ומזינה.

הוראה המתאימה לתהליך

העקרון הזה מדגיש התאמה של גישות חינוכיות לשלב ההתפתחותי הנוכחי שהילד נמצא בו ולא בהכרח לגילו. הוא מכיר באינדיבידואליות של כל ילד במסע ההתפתחותי שלו.

סביבה בטוחה ויציבה

הסביבות הן הפיזיות והן הפדגוגיות מעוצבות להיות בטוחות ומוכרות. זאת על ידי סדר יום, מבנה מסודר, סביבה פשוטה ללא ריבוי גירויים ועוד. היציבות הזו חיונית עבור ילדים לחקור, ללמוד ולגדול מבלי להיכבל בלחץ ובפחד.

קידום מוטיבציה פנימית

בסיס התאוריה הוא שלמידה היא תהליך טבעי הנובע מבפנים, ועל המחנך/ת לעורר ולעודד סקרנות טבעית זו. עידוד סקרנות ודמיון טבעיים של ילדים הוא חיוני לפיתוח אהבת למידה.

מרכז הידע

בפורטל ההדרכה שלנו תוכלו לקרוא מאמרים ולקבל כלים פשוטים ליישום בגישת מהות הלמידה. הפורטל פתוח לכל מי שלקח/ה חלק בתכנית ההכשרה.

הצטרפו לפורטל שלנו!

פורטל ההכשרה פתוח לכל מי שמשתתף/ת בהכשרות של התכנית.
מכיל ידע תיאורטי ומעשי.
ההכשרה הקרובה תתקיים בחודש מאי.
אנו מזמינים אתכן ואתכם להירשם!

מנהל/ת אגף חינוך ברשות?
פנו אלינו למידע נוסף