הגיע זמן חינוך

לרקוד חשבון, לשיר מדעים: השיטה שמשלבת אמנויות בלמידה

שירה שק | 15.3.22

כמחנכת כנראה נתקלת באחד התרחישים הבאים:

  1. יש לך תלמידים בכיתה שעובדים קשה, אבל עדיין נאבקים כל יום להצליח במטלות שלהם.
  2. הקולגות שלך מגיעים לבית הספר כשהם לחוצים, מתוסכלים ומודאגים לגבי איך לעשות הכל. השעה אפילו לא 9:00 בבוקר והם כבר מרגישים מובסים.
  3. ראית תלמידים שבדרך כלל מתויגים כ"קשים" נדלקים ברגע שהם נכנסים לסטודיו או עולים על הבמה.
  4. כמנהיג, אתה רוצה לתמוך בצוות שלך ולספק גמישות, אבל המציאות היא שאתה נשפט על פי ציוני המבחנים.
מתוך יוזמת שילוב אמנויות בלמידה

על פי דוח עתיד המשרות של הפורום הכלכלי העולמי, שלושת הכישורים החשובים ביותר שילד יזדקק להם כדי לשגשג בחיים הם פתרון בעיות מורכבות, חשיבה ביקורתית ויצירתיות. שילוב אמנויות בלמידת תחומי הדעת השונים מפתח את הכישורים הללו בדיוק. וישנם יתרונות נוספים לשילוב אמנויות בלמידה:

  • השיטה הופכת מושגים קשים ויזואלית לקלים יותר להבנה ואף למעניינים יותר.
  • השיטה מסייעת לילדים לזכור את חומר וכמו כן מסייעת בפיתוח מיומנויות מוטוריות, כישורי שפה, מיומנויות חברתיות, קבלת החלטות, לקיחת סיכונים וכושר המצאה.
  • התנסות באמנויות מלמדת את התלמידים לקחת את הזמן כדי להיות זהירים ויסודיים יותר באופן שבו הם מתבוננים בעולם.
  • האמנויות מספקות אתגרים ללומדים בכל הרמות.
  • חינוך לאמנות מחבר את התלמידים עם התרבות שלהם כמו גם עם העולם הרחב.
  • שילוב אומנויות עוזר למורים להגיע לכל תלמיד.
  • השיעורים המשולבים באמנויות בונים ביטחון, מודעות וביטוי עצמי.
  • שילוב אומנויות בונה שיתוף פעולה, שיתופיות וביטחון בקרב התלמידים.

איך מתחילים?

  1. בחרו איזה נושא/רעיון אתם רוצים ללמד.
  2. שתפו פעולה עם מחנכי אמנויות (אמנות חזותית, דרמה, מוסיקה, תנועה) כדי לפתח שיעור השוזר את שני התחומים באופן שוויוני.
  3. לימדו את השיעור תוך הקפדה על שלמות בשני התחומים (תחום התוכן ותחום האמנות).
  4. העריכו את עבודת התלמידים בשני תחומי התוכן. בשיעור שילוב אומנויות, ההערכה הסופית משקפת את הצמיחה הן בתחום התוכן והן בתחום האומנויות שנלמד. האם מחנך צריך להיות אמן בתחום האומנויות כדי להעריך את זה? לא, מכיוון שאנחנו מחפשים צמיחה בתחום האמנויות, ולא שליטה בתחום.
לחבר את התלמידים לעולם שמסביבם

לפני שיוצאים לדרך…

  1. להתחיל לאט ועם כל המידע: בגישת שילוב אומנויות, ביצוע המחקר ויצירת רשימה של יתרונות והטבות עבור בית הספר/הכיתה שלכם הם קריטיים. צריך לדעת מה זה, איך זה עובד ולראות את זה בפעולה. אחרי שיש לכם את כל זה, רק אז אפשר להתחיל לחשוב על יצירת שיעור המשלב את האמנויות.
  2. עבודה בצוות: אי אפשר לעשות את זה לבד. הגישה הזאת עוסקת גם בשיתוף פעולה וגם בחיבורים. רק בניית צוות תאפשר את זה.
  3. זה לא צריך להיות "הכל או כלום": לא צריך להתחיל עם יחידה ענקית או שיעור מלחיץ שייקח 3-5 שיעורים. התחילו בקטן. זה יעזור לבנות את הביטחון שלכם ולהפוך את התהליך לאותנטי הרבה יותר עבורכם.

זכרו, אנשים לא אוהבים שינוי. הם חוששים ממה שגישה חדשה עלולה לעשות להם במקום ממה שהיא יכולה לעשות עבורם. השתמשו בגישת שילוב האמנויות בעקביות ובצעו שינויים קטנים בכיתה שלכם לאורך זמן. זה ימשוך את התלמידים שלכם, שיתחילו לדבר עם הוריהם וחבריהם על כמה הם נהנים מהתוכן שלכם. עד מהרה התלמידים שלכם יפרחו, ואתם תתחילו לשמוע יותר ויותר אנשים שואלים על שילוב האמנויות הייחודי שהנהגתם אצלכם זה שאיפשר ללומדים הצעירים לדמיין, ליצור ולנוע כפי שלא עשו מעולם.

אולי תתעניין גם ב...

בית (ספר) קטן בערבה: כשהטבע הפך למורה הטוב ביותר

רחלי ברדו וד״ר עודד קינן | 2.11.2022

פרויקטים חינוכיים נפלאים שקמים בערבה הופכים את הנוף המדברי לקרקע פורייה לחינוך, ומלמדים את התלמידים להתבונן בטבע, בקהילה ובסביבה וללמוד מהם

"הייתי תלמידה עם תסמונת טורט. מערכת החינוך לא הבינה אותי"

ורד אברהם | 16.6.2022

כשוורד הייתה תלמידה, היועצת ניסתה לעזור לה "להכחיד" את הטיקים שהיו לה. היום, לרגל חודש המודעות לתסמונת טורט, היא מגישה למורים את "המדריך לטורט" כדי לדעת איך לזהות אותה בקרב תלמידים ובעיקר – איך להתמודד